به نقل از اکوبان نیوز:
در مورد غول سنگ آهنی کشور چه می دانید؟

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد کچاد یکی از شرکت‌های فعال معدنی و صنعتی در کشور است. غول سنگ‌آهنی کشور باارزش بازاری ۱۴۲ همت جزو ۱۳ شرکت بزرگ بازار سرمایه محسوب می‌شود.

به گزارش کلاغ نیوز به نقل از اکوبان نیوز؛ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در چهاردهم خردادماه سال ۱۳۷۱ در دفتر ثبت شرکت‌های یزد به ثبت رسید.

این شرکت در شروع با سرمایه‌گذاری بانک سپه و شرکت ملی فولاد ایران تأسیس شد. در حال حاضر نیز گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) که وابسته به بانک سپه است با ۳۷ درصد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هم از زیرمجموعه های فولاد مبارکه اصفهان با ۱۷ درصد سهامدارای اصلی کچاد هستند.

از سهامداران دیگر کچاد، فولاد مبارکه اصفهان، بانک سپه، شرکت سرمایه گذاری سپه، سرمایه گذاری های صندوق بازنشستگی و سرمایه گذاری های استانی هم در قالب سهام عدالت به چشم میخورند.

فعالیت اصلی شرکت

موضوع فعالیت شرکت عبارت است از اکتشاف و استخراج و مهندسی و تکنولوژی و طراحی و احداث و بهره‌برداری از معادن و صنایع معدنی وابسته و پایین‌دستی و جنبی و تکمیلی و همچنین تولید کنسانتره و سنگ‌آهن دانه‌بندی و گندله و آهن اسفنجی و فولاد و احداث و بهره‌برداری کلیه واحدها و تأسیسات نیروگاهی و تولید و فروش انرژی برق است.

محصولات اصلی کچاد شامل کنسانتره سنگ‌آهن، کنسانتره آپاتیت، سنگ‌آهن دانه‌بندی، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد است. این شرکت دارای نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی (مشتمل بر ۲ واحد گازی و ۱ واحد بخار) است. شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و آهن و فولاد ارفع از مشتریان عمده داخلی خرید محصولات کنسانتره و گندله شرکت هستند.

جایگاه شرکت در فروش محصولات معدنی سنگ آهن  

کچاد در ۱۲ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ در بین شرکت‌های اصلی فعال در معدن و صنایع معدنی در ارتباط با فروش کنسانتره سنگ‌آهن در رده اول و فروش گندله در رده سوم قرار دارد.

همچنین در تولید کنسانتره سنگ‌آهن در رده دوم، تولید گندله در رده ششم، تولید آهن اسفنجی در رده پنجم و تولید شمش فولادی در رده هفتم قرار دارد.

 طرح‌های در دست اجرا

اولویت اصلی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو اجرای برنامه‌های اکتشافی است. زیرا تداوم تأمین کنسانتره سنگ‌آهن که به‌عنوان ماده اولیه اصلی مصرفی صنایع فولاد کشور است.

یکی از طرح‌های در دست اجرای این شرکت عملیات اکتشافی و نقشه‌برداری از طریق هوایی برای تعیین جانمایی توده‌های معدنی جهت آماده‌سازی نقشه شبکه‌های حفاری و همچنین احداث جاده‌های دسترسی در داخل محدوده پهنه معدنی D۱۹ است که عملیات مذکور خاتمه‌یافته و تا تاریخ تایید صورت‌های مالی حدود ۲۵٬۰۰۰ متر حفاری انجام شده است. همچنین جهت تکمیل اکتشافات، حفاری حدود ۳۰٬۰۰۰ متر نیز برنامه‌ریزی شده است.

طرح تکمیل احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۵۴۶ مگاوات، طرح احداث کارخانه اکسیژن پلنت، احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی و… از دیگر پروژه‌های مهم در دست اجرای این شرکت هستند.

 تأمین خوراک سالانه تا ۴ میلیون تن

در جلسه مجمع‌عمومی فوق‌العاده کچاد که در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، در خصوص تأمین بخشی از منابع موردنیاز جهت تکمیل طرح‌های توسعه در دست اجرا از جمله بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن جدید آنومالی A۱۰ گفته شد که شرکت چادرملو به‌منظور تأمین سنگ‌آهن به‌عنوان خوراک و مواد اولیه پایدار و درازمدت برای کارخانجات فرآوری کنسانتره، علاوه بر معدن D۱۹ یک فقره قرارداد در قالب مشارکت با موضوع سرمایه‌گذاری، طراحی، مهندسی و اجرای عملیات پروژه، اکتشاف، استخراج، فرآوری و تولید کنسانتره از کانسنگ آهن آنومالی A۱۰ با شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران در تاریخ مردادماه سال ۱۴۰۲ منعقد کرد که آنومالی D۱۹ می‌تواند تا چهار میلیون تن سالانه تأمین خوراک انجام دهد.

بالاترین رکود سال های گذشته چادرملو محقق شد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، طی سال ۱۴۰۲ کارخانه گندله سازی این شرکت با تولید ۳ میلیون ۹۰۰ هزارو ۷۶۲ تن گندله آهن به بالاترین سطح تولید از آغاز فعالیت خود در سال ۱۳۸۶ رسید.

همچنین کارخانه شمش فولادی این شرکت طی سال گذشته با تولید ۱ میلیون و ۱۹۰ هزارو ۷۱۴ تن شمش فولادی در گریدهای مختلف، رکورد جدیدی از بدو فعالیت این واحد تولیدی از سال ۱۳۹۵ را ثبت کرده است.

گفتنی است این میزان تولید درحالی محقق شده که طی سال ۱۴۰۲، واحدهای فعال مجتمع صنعتی چادرملو بدلیل

محدودیت های ناشی از کمبود انرژی به ویژه گاز و برق، در برخی ایام سال با توقف تولید مواجه بوده اند.

شروع خوب کچاد در سال ۱۴۰۳

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ۱ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۳ مبلغ ۴ هزار و ۹۸ میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

این در حالی است که این شرکت در فروردین سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳ هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان فروش به ثبت کرده است که مبلغ درآمد این شرکت عمدتاً از محل فروش کنسانتره و فولاد بوده که نسبت به مدت مشابه قبل ۲۳% رشد داشته است.

گفتنی است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در اردیبهشت‌ماه توانسته به فروش ۴ هزار و ۹۷۲ میلیاردتومانی برسد که نسبت به ماه قبل ۲۰.۱% تغییر و نسبت به میانگین ماه‌های گذشته تغییر ۲۰.۱% را نشان می‌دهد.

این در حالی است که میانگین فروش سال ۱۴۰۲ برابر با ۴ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان بوده است.

کچاد در اردیبهشت‌ماه به تولید ۷۹۲ هزارتنی کنسانتره و ۱۱۰ هزارتنی فولاد رسیده که این میزان در فروردین‌ماه به ترتیب ۸۳۳ هزار و ۱۱۵ هزار تن بوده است.

نرخ فروش کنسانتره و فولاد در اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۴۱۴۴ میلیارد تومان و ۲۱۵۱۲ میلیارد تومان است که نسبت به ماه گذشته به ترتیب ۱% افزایش و ۲.۶% کاهش داشته است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در دوماهه ابتدایی ۱۴۰۳ موفق به کسب درآمد ۹ هزار و ۷۰ میلیارد تومان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد نزدیک به ۹ درصدی روبرو شده است.

 سود و زیان شرکت صنعتی و معدنی چادرملو

طبق آخرین صورت های مالی منتشر شده، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با سرمایه اسمی ۳۲۴۰۰ میلیاردتومانی در ۱۲ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ موفق به کسب درآمد ۶۰ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است.

در نهایت هم معدنی و صنعتی چادرملو توانست سود خالصی معادل ۲۵ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان محقق کند.

گزارش این شرکت حاکی از افزایش ۱۱ درصدی سود در ۱۲ماهه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است.

کچاد در دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ به‌ازای هر سهم نیز سود ۷۸۴ ریالی ساخت. سود ناخالص نیز با افزایش ۸ درصدی همراه شد و به ۲۳ هزار و ۷۲۲ میلیارد تومان رسیده است.

افزایش سرمایه کچاد

سرمایه کچاد در حال حاضر ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. مجمع‌عمومی فوق‌العاده شرکت در ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ در خصوص افزایش سرمایه دو مرحله این شرکت برگزار شد.

که در مرحله اول سرمایه شرکت ۱۹ درصد از ۲۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

این افزایش سرمایه ۱۹ درصدی از محل سود انباشته و به‌منظور تأمین بخشی از منابع موردنیاز جهت تکمیل طرح‌های توسعه در دست اجرا شامل: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت اسمی ۵۴۶ مگاوات، احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات، بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن جدید، جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مشارکت در افزایش سرمایه در حال انجام شرکت‌های سرمایه‌پذیر و جبران مخارج انجام شده بابت تحصیل سرمایه‌گذاری‌ها انجام خواهد شد.

و مرحله دوم افزایش سرمایه این شرکت از ۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۳۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز مطرح شد. براین‌اساس هیئت‌مدیره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه به‌منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر اقدام نماید.

لینک کوتاه خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *