• صفحه خانگی
  • >
  • سردبیر
  • >
  • مشکلات بازار لوازم خانگی تورم بالا، کمبود تحصیص ارز، تامین مواد اولیه

مشکلات بازار لوازم خانگی تورم بالا، کمبود تحصیص ارز، تامین مواد اولیه

عباس هاشمی گفت: در حال حاضر بازار لوازم خانگی با تورم بالا، کمبود تحصیص ارز، مشکلات تامین مواد اولیه و … مواجه است که این عوامل می تواند مانع از سرمایه گذاری های جدید برای تولید لوازم خانگی باشد، از این رو دولت باید مجوزها برای جذب سرمایه گذار در این صنعت را حذف کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار لوازم خانگی در ایران از معدود بازارهای بوده که در دو سال اخیر علاوه بر تورم بالای ناشی از گرانی ارز با تورم ناشی از کمبود عرضه محصول هم مواجه بوده است، به عبارت دیگر پس از خروج شرکت های کره ای از بازار ایران، تعادل عرضه و تقاضا بهم خورد و به همین دلیل بازار با مشکلاتی همچون احتکار و تورم افسار گسیخته مواجه شده و تا امروز برای این بازار هیچ برنامه جدیدی برای حل مشکلات ارائه نشده است. از طرف دیگر ابهام در آینده اقتصادی کشور ورود سرمایه گذاران به این صنعت را محدود کرده است، به همین دلیل هر روز مشکلات این صنعت بیش تر از روز قبل آن می شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با نگاهی به وضعیت بد بازار لوازم خانگی، گفت: در شرایط کنونی گرانی تامین مواد اولیه و مشکلات ناشی از تامین قطعات وارداتی و … همه به حلقه آخر مصرف یعنی مردم منتقل شده است و همین مساله فشار زیادی را به بازار وارد کرده است، زیرا مردم توان خرید خود را از دست داده اند و از طرف دیگر تولیدکننده ها هم به سرمایه در گردش نیاز دارند و در شرایط رکودی چرخه تامین مالی با اخلال مواجه و این روند در آینده می تواند سرمایه گذاری و افزایش تولید لوازم خانگی در ایران را با مشکل مواجه کند.

  عباس هاشمی با تاکید بر اینکه کتاب قوانین و مقررات باید محور اصلی تجارت در ایران قرار بگیرند، افزود: در شرایط کنونی یکی از راهکارها این است که بحث مجوزها برداشته شود تا اگر یک خارجی بخواهد در ایران روی لوازم خانگی سرمایه گذاری کند بر مبنای قانون تجارت برای تولید محصول تصمیم بگیرد و این مساله روی تولید رقابتی و انتقال فناوری به کشور کمک می کند، زیرا اگر روال تولید به همین شکل ادامه داشته باشد بسیاری از تولیدکننده ها همچنان با فناوری قدیمی تولید می کنند و ضرورتی هم برای ارتقای آن نخواهند دید، زیرا وقتی تقاضا بیشتر از عرضه است دیگر دغدغه ای برای ارتقای کیفیت و فناوری روز وجود ندارد و تولیدکننده ها با همان روال گذشته محصول را تولید و عرضه می کنند.

او با نگاهی به مشکلاتی که امروز در اقتصاد کشور وجود دارد، اظهار کرد: طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار از بین ۱۹۰ کشور ۱۲۷ بوده که آمار بسیار بدی است. همچنین در شاخص رقابت پذیری طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد در این شاخص ایران رتبه ۹۹ از ۱۴۲ کشور داشته و براساس اطلاعات سازمان شفافیت بین المللی، شاخص درک فساد ایران بسیار ضعیف بوده و رتبه ۱۴۶ را از بین ۱۸۰ کشور تعیین شده است که لیاقت کشور ما این نیست.

هاشمی با تاکید بر اینکه در ایران قانون شفافیت کسب و کار از ۱۰۰ درصد ۲۰ درصد هم اجرا نشده است، اظهار کرد: مسئولان وزارت صنعت هر روز صبح مصوبه های خلق الصاعه منتشر می کنند و همه اینها باعث بروز مشکلات این چنینی شده است. در واقع مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد همه آنها مربوط به تحریم ها نیست و ناشی از سومدیریت در کشور است که به نوعی ابرتحریم های داخلی است و تا زمانی که تمام مشکلات به تحریم ها و … ارجاع می شود و تصمیمی برای حل مشکلات اقتصادی گرفته نشود وضعیت بازار به همین منوال خواهد بود و فشار آن بر دوش مردم سنگینی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در شرایط کنونی مهمترین مشکل بازار لوازم خانگی کمبود تولید در کشور است، از طرف دیگر گرانی مواد اولیه و کمبود تخصیص ارز منجر شده بسیاری از تولیدکننده ها با وجود تقاضای بالا در داخل کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می کنند، به همین دلیل مشکلات تورمی همچنان بر بازار لوازم خانگی حاکم است و تا زمانی که دولت بستر سرمایه گذاری جدید و افزایش رقابت پذیری در بازار لوازم خانگی را ایجاد کند مشکلات تورمی همچنان پابرجا خواهد ماند.

لینک کوتاه خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *